Επιxειρείν

Σκληρό πόκερ επενδυτώνΥΠΕΚΑ για τις συμβάσεις κοιτασμάτων πετρελαίου

Σκληρό πόκερ επενδυτώνΥΠΕΚΑ για τις συμβάσεις κοιτασμάτων πετρελαίου

Σε ένα ιδιότυπο μπρα ντε φερ μεταξύ υπουργείου ΠΕΚΑ και αναδόχων των διαγωνισμών open door οφείλεται η καθυστέρηση στην υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων σε Ιωάννινα, Πατραϊκό Κόλπο και Κατάκολο.

Στις διαπραγματεύσεις που έλαβαν χώρα το τελευταίο τριήμερο στο Λονδίνο μεταξύ των αναδόχων εταιρειών και των νομικών συμβούλων του ΥΠΕΚΑ διαπιστώθηκε διαφορά απόψεων σε τρία κρίσιμα για την ολοκλήρωση των συμφωνιών θέματα. Οι διαπραγματεύσεις διεξήχθησαν χωριστά με την κοινοπραξία των ΕΛΠΕ της ιταλικής Εdison και της ιρλανδικών συμφερόντων Petroseltic που έχει κηρυχθεί ανάδοχος για το κοίτασμα του Πατραϊκού Κόλπου με εκτιμώμενα απολήψιμα αποθέματα περί τα 200 εκατ. βαρέλια και χωριστά με την κοινοπραξία της Energean Oil που εκμεταλλεύεται τον Πρίνο και της καναδικών συμφερόντων Petra Petroleum, ανάδοχο του κοιτάσματος Ιωαννίνων με εκτιμώμενα απολήψιμα αποθέματα της τάξης των 50-80 εκατ. βαρελιών.

Οι επενδυτές και κυρίως οι εκπρόσωποι των ξένων εταιρειών έθεσαν τρία προαπαιτούμενα για την υπογραφή των συμβάσεων, θέτοντας μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, θέμα αποχώρησης σε περίπτωση που δεν γίνουν αποδεκτά.

1. Ρήτρα φορολογικής σταθερότητας. Οι επενδυτές ζητούν διασφάλιση σε περίπτωση κάποιας σημαντικής μεταβολής στο φορολογικό καθεστώς, δεδομένου ότι πρόκειται για επενδύσεις μακράς χρονικής διάρκειας (25ετία). Προτείνουν λοιπόν να μπει όρος στη σύμβαση που να δίνει το δικαίωμα στον επενδυτή σε περίπτωση κάποιας σημαντικής νομικής αλλαγής που θα επηρεάσει την οικονομική απόδοση της επένδυσης όπως, για παράδειγμα, αύξηση του προβλεπόμενου από τον νόμο φορολογικού συντελεστή να προχωρήσει σε αλλαγές που θα εξισορροπήσουν την οικονομική ζημία.

2. Farma aut. Πρόκειται για διεθνή ορολογία που περιγράφει τη δυνατότητα του επενδυτή να μεταβιβάσει σε τρίτο τα δικαιώματα που του έχουν παραχωρηθεί σε περίπτωση που κρίνει ότι η υπό παραχώρηση περιοχή δεν έχει ενδιαφέρον για τον ίδιο. Τη δυνατότητα αυτή προβλέπει η ελληνική νομοθεσία (Ν. 2289/1995 και Ν. 4001/2011) ορίζοντας ότι απαιτείται έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο. Οι ανάδοχοι επενδυτές κρίνουν ιδιαίτερα γραφειοκρατική την έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο και ζητούν όρο στη σύμβαση που να προβλέπει μια πιο ευέλικτη διαδικασία, από μια απλή ενημέρωση του επενδυτή προς το Δημόσιο ή τουλάχιστον έγκριση από τον αρμόδιο υπουργό.

3. Να μην περάσουν οι συμβάσεις από τη Βουλή. Οι επενδυτές επικαλούνται τη νομοθεσία που προβλέπει απλώς την υπογραφή των συμβάσεων από τον εκάστοτε υπουργό ΠΕΚΑ και δηλώνουν ότι δεν αντιλαμβάνονται την εκ των υστέρων -όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν- απόφαση του αρμόδιου υπουργού Γιάννη Μανιάτη να θέσει τις συμβάσεις υπό την έγκριση του Κοινοβουλίου, η οποία θα οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστέρηση. Είναι γνωστό πάντως ότι ο κ. Μανιάτης από την πρώτη του θητεία στο υπουργείο ΠΕΚΑ ως υφυπουργός, ανοίγοντας τις διαδικασίες για την αξιοποίηση των εγχώριων υδρογονανθράκων, τόνισε πολλές φορές με έμφαση ότι θα φέρει όλες τις συμβάσεις προς κύρωση στη Βουλή για λόγους διαφάνειας και προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Η άποψη που επικρατεί στο ΥΠΕΚΑ είναι ότι δεν μπορεί ένα δημόσιο asset αξίας 30 δισ. ευρώ να παραχωρηθεί με την υπογραφή ενός υπουργού.

Κύκλοι του υπουργείου ΠΕΚΑ στους οποίους απευθύνθηκε η «Κ» αρνήθηκαν να κάνουν οποιοδήποτε σχόλιο, με το επιχείρημα ότι «οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε πολύ λεπτό σημείο».

Τα παραπάνω θέματα φαίνεται να έθιξε στον υπουργό Γιάννη Μανιάτη και η Καναδή υπουργός Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης Φυσικών Πόρων της Διαπολιτειακής Κυβέρνησης της Alberta, Diana McQueen, παρουσία του πρεσβευτή του Καναδά στην Ελλάδα, Robert Peck, που βρέθηκε χθες στην Αθήνα.

Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Επιχειρείν Επιχειρηματικά Νέα Σκληρό πόκερ επενδυτώνΥΠΕΚΑ για τις συμβάσεις κοιτασμάτων πετρελαίου